Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

ΣΑΓΚΑΗ: Η ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΚΟΠΩΝ

(2010 ΕΓΧ 105’)
Δράμα εποχής.
Σκην.: Μίκαελ Χάφστρομ. Μουσ: Κλάους Μπάντλεντ. Ηθ.: Τζον Κιούζακ, Τζέφρι Ντιν Μόργκαν, Γκονγκ Λι, Κεν Ουατανάμπι, Τσόου Γιουν Φατ.

Σαγκάη 1941… μερικές μέρες πριν από την ιαπωνική επίθεση στο Περλ Χάρμπορ. Ο Πολ Σόουμς, μυστικός πράκτορας των Αμερικανικών Υπηρεσιών, φτάνει στην πόλη, προκειμένου να εξερευνήσει τη δολοφονία του καλύτερού του φίλου. Η ενδελεχής έρευνα του Σόουμς, τον οδηγεί στον Άντονι Λάντινγκ, έναν τοπικό γκάνγκστερ και την πανέμορφη σύζυγό του, Άννα, με την οποία ο Σόουμς, συνάπτει δυνατή ερωτική σχέση… Το μυστήριο ξετυλίγεται βήμα – βήμα, ωστόσο, στην άκρη του νήματος, βρίσκεται ένα τρομερό κυβερνητικό μυστικό…
Όλα μπερδεύονται γλυκά…
Παρά τις διαφορές τους στις λεπτομέρειες, πολλοί Αμερικανοί ιστορικοί θεωρούν ότι η ιαπωνική επίθεση στο Περλ Χάρμπορ, ήταν το αποτέλεσμα μιας καλοσχεδιασμένης διπλωματικής πολιτικής και όχι μια αυθόρμητη πολεμική ενέργεια που έπιασε στρατό και κυβέρνηση στον ύπνο.
Οι σχέσεις ΗΠΑ και Ιαπωνίας ήταν ήδη τεταμένες από τις αρχές της δεκαετίας του ’30. Οι Αμερικανοί αντιδρούσαν στην επεκτατική πολιτική της Ιαπωνίας στην Κίνα και την Ινδοκίνα με την επιβολή οικονομικών κυρώσεων, μέχρι που το καλοκαίρι του 1941 κλιμάκωσαν τον οικονομικό πόλεμο κατά της Ιαπωνίας, με την επιβολή εμπάργκο στις εξαγωγές πετρελαίου. Από την πλευρά της, η Ιαπωνία θεώρησε εχθρική ενέργεια το πετρελαϊκό εμπάργκο των Αμερικανών και ήθελε να τους δώσει ένα μάθημα, χωρίς όμως να προκαλέσει την έξοδό τους στον πόλεμο.
Η εσωτερική αναζήτηση σε μια πόλη ορόσημο στις παρυφές ενός προαναγγελθέντος θανάτου…
Η διερευνητική ματιά στον προφανή φίλο -που στην πραγματικότητα είναι θανάσιμος εχθρός- ο έρωτας μέσα από τις κοινωνικοπολιτικές αναταράξεις που φέρνει ο πόλεμος και η μυστική διπλωματία και τέλος, ο εναγκαλισμός Ανατολής – Δύσης μέσα από μια ηθογραφική προσέγγιση, που εξελίσσεται σε σφοδρή σύγκρουση, στέκεται η αφορμή, ώστε να στηθεί μια τεράστια επιχείρηση κινηματογραφικών διαδρομών, ένα παζλ, η συνένωση του οποίου απαιτεί προσεκτική  χρήση της διαισθητικής αλληγορίας, εκ μέρους του θεατή, προκειμένου να φτάσει στο τέλος και να βγει ανέπαφος από το σύστημα της πολιτικής υπερβολής.
Τολμηροί άνθρωποι στέλνονται σε αποστολές, εκεί όπου ο έρωτας και ο θάνατος ανταγωνίζονται ισότιμα σε παράλληλες δράσεις. Ο κώδικας τιμής, το πάθος αλλά και μια μεγάλη φιλία, συναντώνται στα σκοτεινά παρακλάδια της αντικατασκοπείας, του καθεστώτος και της αντίστασης, στη μοναδική ακόμα ελεύθερη από τον γιαπωνέζικο επεκτατισμό εδαφική περιοχή. Σε ένα τόπο που μπαίνουν οι τελευταίες πινελιές της μεγάλης επιδρομής, λίγες μέρες πριν την τελική πτώση – παρακμή της ανέμελης πόλης.
Ήρωες και συνάμα πρωταγωνιστές, όλα τα πρόσωπα που διαπλέκονται, δρουν καταλυτικά στο συναίσθημα και στην κορύφωση του δράματος, αποδέχονται τον μοναχικό τους ρόλο, ζουν τη σκληρή όψη της διπλωματίας, που επιτρέπει ουσιαστικά την επέκταση των πολεμικών επιχειρήσεων και την εμπλοκή περισσότερων δυνάμεων σε έναν αδυσώπητο πόλεμο, σε μια άνευ ορίων πολιτική διαπλοκή.
Μια πόλη μεταφυσική, με τη μυρωδιά του όπιου να θολώνει τα μάτια. Δεξιώσεις, σύζυγοι γκέισες και ίντριγκες, εικόνες εύθραυστες που καταρρέουν απέναντι στη βασανιστική πραγματικότητα: Φτώχια, βία, καταπίεση, βασανισμοί, άνθρωποι που χάνονται χωρίς καν να προσμετρηθούν ως ‘παράλληλες απώλειες’. Ο φακός του Χάφστρομ δεν χρειάζεται ιδιαίτερη καθοδήγηση για να αγγίξει ή να αποτυπώσει τις κοινωνικές ανισότητες σε μια πόλη που έτσι κι αλλιώς η ίδια της η τοπογραφία, επιτρέπει την καταγραφή των σκοτεινών κοινωνικών συγκρούσεων.
Μια ταινία με καταιγιστικές εξελίξεις και ανατροπές, σε ένα συναρπαστικό κόσμο αντιθέσεων και σιωπηρών συμφωνιών, με μόνο σταθερό στη ματιά και τη συνείδηση του θεατή, τον κώδικα τιμής και αξιών, που φέρνει τους περίπλοκους πολυπολιτισμικούς χαρακτήρες, σε μια ανερμήνευτη κατά τ’ άλλα τυπική ανακωχή.
Λίγο πριν πέσουν οι τίτλοι στην ταινία, ο Χάφστρομ φτάνει στο νήμα σχολιάζοντας με αρκετή δόση κινηματογραφικού ρεαλισμού, ένα από τα σημαντικότερα επεισόδια του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου. Την ιαπωνική αεροπορική επίθεση στη ναυτική βάση του Περλ Χάρμπορ στη Χαβάη, όπου ήταν προσαραγμένος ο αμερικάνικος στόλος του Ειρηνικού και παραπέμπει στο ντόμινο των ιστορικών εξελίξεων στην περιοχή. Ακόμα και αυτό όμως, δείχνει αδύνατο, δείχνει να μην του αρκεί. Τιμωρώντας την Κίνα, που αρνήθηκε να παραχωρήσει κομμάτι των εδαφών της, για να γίνουν κάποια από τα γυρίσματα της ταινίας, ο Χάφστρομ ‘επεμβαίνει’ σηματολογώντας με λεπτότητα στα ένστικτα, των εμπλεκόμενων στις τελευταίες σκηνές της ταινίας του και αποκαθιστά την τάξη, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη συνείδηση των θεατών προσμετρώντας την αισθητική τους ηθική, αλλά και τη δεκτική τους δύναμη, σ’ ένα ομαλό και μερικώς προβλεπόμενο φινάλε.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα