Μουσείο Τυπογραφείας

Επιστρέφουν τα Αρχαία Ελληνικά

Στην επικαιρότητα επανέρχονται τα Αρχαία Ελληνικά καθώς σε διεθνές επίπεδο παρατηρείται η τάση το μάθημα να διδάσκεται ξανά σε σχολεία που κάποτε το είχαν αποσύρει. Και τούτο συμβαίνει διότι όλοι αναγνωρίζουν τη χρησιμότητα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας αλλά και τη σημασία που έχουν οι κλασικές σπουδές στην κατανόηση του μεταγενέστερου και του νεότερου κόσμου.

Οι επισημάνσεις αυτές έγιναν κατά τη διάρκεια της ημερίδας για τα Αρχαία Ελληνικά που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Ν. Χανίων προχθές στο Τεχνικό Επιμελητήριο.
Οπως ανέφερε ο καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, κ. Μιχάλης Πασχάλης, απαντώντας σε ερώτηση των ´Χ.Ν.´ για το ποια είναι η θέση της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας στη σύγχρονη πραγματικότητα ´υπάρχει μια διεθνής τάση να επανέρχονται τα Αρχαία Ελληνικά στα σχολεία που κάποτε τα είχαν αποσύρει, διότι αναγνωρίζουν και την χρησιμότητα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας αλλά και την τεράστια σημασία που έχουν οι κλασικές σπουδές για να καταλάβουμε τον μεταγενέστερο -από την Αναγέννηση και μετά- αλλά και τον νεότερο κόσμο. Συνεπώς τα Αρχαία Ελληνικά έρχονται πάλι στην επικαιρότητα. Ουσιαστικά δεν μπορούμε να καταλάβουμε τον δυτικό κόσμο, εάν δεν γνωρίζουμε την Ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα. Και δεν μπορούμε να καταλάβουμε τον νεότερο κόσμο σε όλους τους τομείς: στον τομέα της Τέχνης, της Λογοτεχνίας, της Σκέψης και της Φιλοσοφίας´.
Παράλληλα, ο κ. Πασχάλης επεσήμανε ότι: ´Η νεότερη Ελληνική Λογοτεχνία, μέχρι και τις μεγάλες μορφές της Ποίησης, όπως ο Σεφέρης ή ο Καβάφης, επαναδιαπραγματεύεται το νόημα της Κλασικής Αρχαιότητας. Υπάρχει η αφθαρσία της λογοτεχνικής ύλης. Η ύλη της Λογοτεχνίας της αρχαιότητας ανακυκλώνεται συνεχώς. Ακόμη κι αν κάποια στιγμή φαίνεται ότι είναι εκτός μόδας, θα επανέλθει´.
Ο ίδιος αναφέρθηκε στην έλλειψη προγράμματος που παρατηρείται στο σημερινό Λύκειο, το οποίο είναι δομημένο με βάση τις εξετάσεις για τα Πανεπιστήμια, ενώ επεσήμανε τον σημαντικό ρόλο της προσωπικότητας του δασκάλου.
´Χωρίς τον σωστό δάσκαλο δουλειά δεν γίνεται. Κάτω κι από τις δυσχερέστερες συνθήκες ο δάσκαλος       -κι εννοώ του δημόσιου σχολείου- μπορεί να είναι αποφασιστικός παράγων ακόμη κι ενάντια στην έλλειψη προγράμματος. Αρκεί να διαθέτει πολύ καλή γνώση του αντικειμένου καθώς και πάθος και αγάπη για το αντικείμενο, έτσι ώστε να μπορεί να τη μεταδώσει στα παιδιά. Διότι και με το χειρότερο βιβλίο ένας καλός εκπαιδευτικός μπορεί να δουλέψει´, υπογράμμισε.
Ο καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, κ. Τάσος Νικολαΐδης, ο οποίος μίλησε για την αμηχανία και τα διλήμματα του σημερινού φιλολόγου τόνισε ότι: ´Αυτό που όλοι παραδέχονται σήμερα είναι πώς τα πράγματα στην Ελληνική Παιδεία έχουν αλλάξει και δεν είναι όπως ήταν παλιότερα.
Οι φιλόλογοι, οι οποίοι διδάσκουν σήμερα Αρχαία Ελληνικά, είναι διαφορετικοί από τους φιλολόγους που υπήρχαν στα σχολεία πριν από τριάντα – σαράντα χρόνια. Η διαφορά έγκειται στο ότι τότε οι φιλόλογοι ήταν μια ομοιογενής εκπαιδευτική ομάδα διότι όλοι προέρχονταν από τα πανεπιστήμια Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων και είχαν μια παρεμφερή κατάρτιση. Όμως από το ?80 και μετά αυτό διευρύνθηκε σε μεγάλο βαθμό, ώστε να περιλαμβάνει σχεδόν τους πάντες. Δεν εννοώ ότι είναι κατ? ανάγκη αυτή η γενιά  χειρότερη από τις προηγούμενες αλλά είναι σίγουρα διαφορετική και νομίζω ότι αυτό έχει τις συνέπειές του´.
Ο ίδιος αναφέρθηκε στον ρόλο της τηλεόρασης που λειτουργεί ανταγωνιστικά προς τα πρότυπα, τα οποία προβάλλει το σχολείο.
´Μέσα σε αυτό το κλίμα ζητούμενο είναι το πώς θα αντιδράσει ο φιλόλογος, ο οποίος αγαπάει τη δουλειά του και πώς ακριβώς θα κερδίσει πάλι τους μαθητές. Αυτό είναι ένα στοίχημα που μπορεί να κερδηθεί αλλά μόνο από καθηγητές που το πιστεύουν. Δηλαδή αυτούς που πιστεύουν ότι τα μαθήματα που διδάσκουν μπορούν να ασκούν ευεργετική επίδραση στους μαθητές. Αν δεν το πιστεύουν απλώς ματαιοπονούν´, επεσήμανε ο κ. Νικολαΐδης.
Ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Συνδέσμου Φιλολόγων Ν. Χανίων, κ. Κώστας Μουτζούρης, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του με θέμα ´Η θέση των ανθρωπιστικών σπουδών σήμερα´, ανέφερε ότι οι ανθρωπιστικές σπουδές στη σημερινή εποχή βρίσκονται στον κατάλογο των ειδών υπό εξαφάνιση.
Και εξήγησε ότι αυτό  συμβαίνει επειδή: ´Η εποχή μας είναι χρησιμοθηρική. Οι άρχοντες δεν έχουν την Παιδεία που θα θέλαμε να είχαν. Διότι όπως έλεγε ο Πλάτωνας: «Θα πάει μπροστά μια Πολιτεία, εάν βασιλέψουν οι φιλόσοφοι ή φιλοσοφήσουν οι βασιλείς». Άρα υπολειπόμεθα σε ανθρωπιστική παιδεία όλοι μας. Από την άλλη έχουμε μεγάλο μερίδιο ευθύνης εμείς οι δάσκαλοι των Ελληνικών και οι Φιλοσοφικές Σχολές των Πανεπιστημίων, οι οποίες δεν δίνουν όσα θα έπρεπε. Υπάρχει η μιζέρια της Ελληνικής Παιδείας, με ό,τι αυτό μπορεί να συμβαίνει. Γίνονται φιλότιμες προσπάθειες αλλά η εποχή μας μετράει τα πάντα ποσοτικά´.

1 σχολιο

  • [k.Νικολακόπουλοs] ~ ~ ~ Απάντηση

    Συγχαρητήρια.Κάλιο αργά πάρα ποτέ.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.