Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Προβλήματα από το κυκλοφοριακό

Το κυκλοφοριακό, σε πρώτο βαθμό και η έλλειψη χώρων στάθμευσης φαίνεται ότι είναι οι πλέον ανασταλτικοί παράγοντες που εκτιμάται ότι επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τη συχνότητα των αγορών των καταναλωτών σε Χανιά και Ρέθυμνο, σύμφωνα με δύο ποσοτικές έρευνες αγοράς, οι οποίες αφορούν την καταναλωτική συμπεριφορά των πολιτών στα δύο μεγαλύτερα εμπορικά κέντρα των Νομών, τον Δήμο Χανίων και τον Δήμο Ρεθύμνου.
Την ίδια ώρα, η πλειοψηφία των καταναλωτών δηλώνει ικανοποιημένη από την ποιότητα και την ποικιλία των προϊόντων καθώς και από την εξυπηρέτηση. Δεν είναι λίγοι, ωστόσο, εκείνοι που ζητούν καλύτερες τιμές.
Την έρευνα πραγματοποίησε η παγκρήτια εταιρεία ερευνών και δημοσκοπήσεων Cretan Polls, στο πλαίσιο συνεργασίας της με τους Εμπορικούς Συλλόγους Χανίων και Ρεθύμνου. Σημειώνεται ότι η μέτρηση των Χανίων διενεργήθηκε τον Μάιο του 2010, ενώ εκείνη του Ρεθύμνου τον Οκτώβριο του ίδιου έτους.
Και στις δύο μελέτες δόθηκε έμφαση σε βασικούς πυλώνες της αγοράς και του εμπορίου. Συγκεκριμένα διερευνήθηκε η προσβασιμότητα στην αγορά, η ικανοποίηση των καταναλωτών, η επιχειρηματικότητα και οι νέες τεχνολογίες άλλα και οι υπεραγορές και τα σούπερ μάρκετ. Σημαντικό είναι, επίσης, να σημειωθεί ότι τα αποτελέσματα των ερευνών δεν είναι τίποτε άλλο από τάσεις της αγοράς ή πολύ καλύτερα εκτιμήσεις και δεν αναφέρονται σε παγιωμένες καταστάσεις.
Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά την προσβασιμότητα στην αγορά και στο κατά πόσο επηρεάζει τη συχνότητα των αγορών των πολιτών, μελετήθηκε το τρίπτυχο κυκλοφοριακό, πεζόδρομοι και θέσεις στάθμευσης. Κοινή εκτίμηση και στις δύο αγορές είναι ότι οι καταναλωτές στην πλειοψηφία τους διαγιγνώσκουν, κατ? αρχήν, ελλείψεις σε χώρους στάθμευσης στα Χανιά κατά 54,6% και στο Ρέθυμνο κατά 56% άλλα και σε πεζόδρομους, κυρίως στα Χανιά κατά 52,4% και λιγότερο στο Ρέθυμνο κατά 48,5%. Οσον αφορά το κυκλοφοριακό, φαίνεται ότι είναι ο πλέον ανασταλτικός παράγοντας ο οποίος εκτιμάται ότι επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη συχνότητα των αγορών των καταναλωτών. Το 65,7% στα Χανιά δυσκολεύεται να προβεί σε αγορές λόγω της κυκλοφοριακής φόρτισης στο κέντρο και αντιστοίχως το 72,5% στο Ρέθυμνο.
Σημαντικά είναι, επίσης, τα ευρήματα τα οποία αφορούν τις διαρροές των καταναλωτών προς άλλες αγορές πέραν της τοπικής αγοράς (πίνακας 2). Πιο συγκεκριμένα, στα Χανιά το 62% απάντησε ότι ψωνίζει και εκτός της τοπικής αγοράς. Πιο συνήθεις προορισμοί είναι το Ηράκλειο, το Ρέθυμνο και η Αθήνα. Στο Ρέθυμνο οι πολίτες απάντησαν σε ποσοστό 55,3% ότι επιλέγουν για τα ψώνια τους και άλλες αγορές εκτός της δικής τους. Πιο συγκεκριμένα, ο ένας στους δύο πολίτες, περίπου το 55,3%, ψωνίζουν και εκτός Ρεθύμνου, ενώ το 44,7 παραμένει πιστό στην τοπική -και μόνο- αγορά.
Οσον αφορά τον δείκτη ικανοποίησης των πολιτών, ο οποίος «ντύνεται» ερευνητικά από τέσσερα βασικά στοιχεία του εμπορίου: Τις τιμές, την ποιότητα και την ποικιλία των προϊόντων όπως επίσης και την εξυπηρέτηση από πλευράς εμπόρων. Οι τάσεις που καταγράφηκαν είναι αρκετά ενδιαφέρουσες (πίνακες 3 και 4). Ουσιαστικά ανέκυψαν στοιχεία τα οποία δίνουν τη δυνατότητα στο εμπόριο να τα «κρατά» απ? τη μία ως βάση για να κινηθεί πάνω σε αυτά και απ? την άλλη ως προβληματισμό για να βελτιωθεί σε κάποιους τομείς.
Αρκετά θετικά δείχνουν να κινούνται οι δείκτες που αναφέρονται στην ποιότητα, την ποικιλία άλλα και στην εξυπηρέτηση. Και οι τρεις αγγίζουν ποσοστά άνω του 70%, πλην του δείκτη που αφορά την ποικιλία των προϊόντων στο Ρέθυμνο που δείχνει ότι ικανοποιημένοι είναι ο ένας στους δύο πολίτες. Οσον αφορά τις τιμές, αφού είναι χρήσιμο να έχουμε στο μυαλό μας τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζουν τα προϊόντα, τα οποία καταλήγουν σε νησί (με ό,τι συνεπάγεται αυτό), οι τάσεις έδειξαν έναν αρνητικό δείκτη τόσο στα Χανιά όσο και στο Ρέθυμνο (58% λίγο έως καθόλου ικανοποιημένοι στο Ρέθυμνο και 76,8% αντιστοίχως στα Χανιά).
Ο πυλώνας της έρευνας που αφορά την επιχειρηματικότητα και τις νέες τεχνολογίες παρουσιάζει πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία ειδικά στον τομέα του διαδικτύου (πίνακας 5), δηλαδή σε ένα κομμάτι του εμπορίου το οποίο κινείται ακόμη σε «εμβρυακό» στάδιο.
Ο ένας στους τρεις καταναλωτές στα Χανιά και στο Ρέθυμνο βλέπει ως κίνητρο την ύπαρξη ιστοσελίδας ενός καταστήματος προκειμένου να το επιλέξει για τις αγορές του. Ποσοστό το οποίο είναι αρκετά υψηλό όταν μελετάμε τις ηλικίες από 15-34. Μάλιστα σε ερώτηση στους πολίτες του Ρεθύμνου για το αν θα χρησιμοποιούσαν το διαδίκτυο για να προχωρήσουν σε παραγγελία των αγορών τους, το ποσοστό ήταν εντυπωσιακό, το οποίο άγγιξε το 27,6% στο σύνολο των καταναλωτών.
Σε δήλωσή του ο πρόεδρος της Cretan Polls, Φραγκίσκος Γεωργιλάς, ανέφερε ότι «η ενδυνάμωση της τοπικής οικονομίας μέσα από τη στήριξη της αγοράς, είναι ο δρόμος που θα δώσει σταθερότητα τόσο στον εμπορικό κόσμο όσο και στην επιβίωση του τόπου καθώς βασικός στόχος είναι η κυκλική ροή του χρήματος».
Τέλος, ο διευθύνων σύμβουλος της Cretan Polls, Ηλίας Κυριακόπουλος, επεσήμανε ότι «το εορταστικό κλίμα θα πρέπει να αποτελέσει το φωτεινό δαυλό ανάσας του τοπικού εμπορικού κόσμου, οι πολίτες να συμπορευτούν σε αυτή την κατεύθυνση και ο καθένας από το πόστο του να ενισχύσει τις προσπάθειες για την επιβίωση της χώρας και τη διέξοδό της από την κρίση».


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα