Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Η Ευρώπη χρειάζεται περισσότερους επιχειρηματίες

Του ANTONIO TAJANI*
“Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) που διευθύνονται από δυναμικούς επιχειρηματίες είναι η κύρια πηγή θέσεων απασχόλησης στην Ευρώπη. Εάν θέλουμε να τονώσουμε την ανάπτυξη στην Ευρώπη, πρέπει να ξεκινήσουμε από τις ΜΜΕ. Το επιχειρηματικό δυναμικό στην Ευρώπη δεν αξιοποιείται πλήρως: το 45% των Ευρωπαίων θα επιθυμούσε, αν μπορούσε, να ξεκινήσει δική του επιχείρηση, μόνο όμως το 10% είναι αυτοαπασχολούμενοι.

Εάν μπορούσαμε να αυξήσουμε αυτό το ποσοστό, θα είχαμε εκατομμύρια νέων καινοτόμων και δημιουργικών επιχειρήσεων που θα ανανέωναν την οικονομική βάση της Ευρώπης και θα την έκαναν πιο εύρωστη, με περισσότερες θέσεις απασχόλησης αλλά και πιο ανθεκτική στους θυελλώδεις οικονομικούς καιρούς που ζούμε.
Σκοπεύω συνεπώς να στρέψω όλη μου την προσοχή στην ενθάρρυνση του επιχειρηματικού πνεύματος. Κατά τη διάρκεια της ευρωπαϊκής εβδομάδας ΜΜΕ 2010, από τις 25 Μαΐου μέχρι την 1η Ιουνίου, προβάλαμε την υποστήριξη που παρέχουμε στις επιχειρήσεις σε ευρωπαϊκό, εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
Τονίστηκε επίσης ο σημαντικός ρόλος του δικτύου Enterprise Europe Network (“Δίκτυο ευρωπαϊκής επιχείρησης”): με 600 οργανώσεις συνεργατών που παρέχουν πληροφορίες και συμβουλές – στις οποίες περιλαμβάνεται και η εξεύρεση επιχειρηματικών εταίρων στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και πέραν αυτής – στεκόμαστε πραγματικά στο πλευρό των ΜΜΕ.

Η οικονομικΗ κρΙση πλΗττει περισσΟτερο τις μικρΕς επιχειρΗσεις
Μεταξύ του 2002 και του 2008, ο αριθμός των μικρών επιχειρήσεων στα 27 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αυξήθηκε σημαντικά. Οι ΜΜΕ απετέλεσαν την κύρια πηγή θέσεων απασχόλησης σε πολλούς τομείς της ευρωπαϊκής οικονομίας. Κατά την εν λόγω περίοδο ο αριθμός τους αυξήθηκε κατά 2,4 εκατομμύρια (ή 13%), δημιουργήθηκαν δε 9,4 εκατομμύρια νέες θέσεις εργασίας στον τομέα των ΜΜΕ.
Λόγω της σημερινής οικονομικής κρίσης, ο αριθμός θέσεων εργασίας που δημιουργούν οι ΜΜΕ αναμένεται να μειωθεί. Κατά τη διετία 2009-2010, υπολογίζεται ότι στις ΜΜΕ της Ευρώπης των 27 θα περικοπούν 3,25 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, δηλαδή το εν τρίτον και άνω των θέσεων που δημιουργήθηκαν στο διάστημα 2002-2008.
Για να αντιμετωπιστεί αυτή η κατάσταση, έχει ζωτική σημασία να δοθεί αποφασιστική πολιτική υποστήριξη. Το κείμενο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Small Business Act for Europe (“Πράξη για τις μικρές επιχειρήσεις υπέρ της Ευρώπης”), είναι φιλόδοξο όσον αφορά την προώθηση του επιχειρηματικού πνεύματος και των ΜΜΕ· θέλω δε να τονίσω πάλι ότι η ταχεία εφαρμογή όλων των ενεργειών που προτείνονται στο πλαίσιο του Small Business Act είναι εξαιρετικά σημαντική. Η ευρωπαϊκή εβδομάδα ΜΜΕ 2010 έδωσε έμφαση σε όλες τις ενέργειες που έχουμε αναλάβει για να κάνουμε ευκολότερα τα πράγματα για τις ΜΜΕ.

ΚαλΥτερη πρΟσβαση των ΜΜΕ στη χρηματοδΟτηση
Ένα από τα βασικά στοιχεία του Small Business Act είναι η καλύτερη πρόσβαση των ΜΜΕ στη χρηματοδότηση. Από πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας προκύπτει ότι το 18% των μικρών επιχειρήσεων ανέφεραν μια απόρριψη της αίτησης δανείου από τράπεζες (έναντι 12% το πρώτο εξάμηνο του 2009), ενώ το 2% δεν δέχτηκε τελικά την τραπεζική προσφορά, διότι θεώρησε το κόστος του δανείου υπερβολικά υψηλό. Οι αιτήσεις δανειοδότησης που δεν καρποφόρησαν αφορούσαν περισσότερο τις μικρές επιχειρήσεις στους τομείς των υπηρεσιών και κατασκευής.
Προκειμένου να υπερπηδήσουμε τα εμπόδια που αποτελούν τροχοπέδη στην ανάπτυξη, επιδιώκω την καθιέρωση μόνιμου διαλόγου για το θέμα αυτό μεταξύ των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και των ΜΜΕ. Στις 6 Μαΐου, διοργάνωσα στις Βρυξέλλες το SME Finance Forum (φόρουμ χρηματοδότησης ΜΜΕ) το οποίο ήταν και το πρώτο βήμα ενός νέου προγράμματος δράσης για καλύτερη πρόσβαση στην πίστωση και τη χρηματοδότηση για τις ΜΜΕ. Οι κύριοι στόχοι αυτού του προγράμματος δράσης είναι οι ακόλουθοι:
-ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των ευρωπαϊκών τραπεζών και των ΜΜΕ κατά τρόπο εποικοδομητικό, προκειμένου να επανακτηθεί η αμοιβαία εμπιστοσύνη·
-αξιολόγηση των καθεστώτων εγγυήσεων δανείου και τρόπων ευρύτερης χρήσης τους·
-ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων με στόχο τη μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων χρηματοδότησης των ΜΜΕ·
-σύσταση μέτρων για τη δημιουργία πραγματικής ενιαίας αγοράς για το κεφάλαιο επιχειρηματικού κινδύνου, με ενθάρρυνση των θεσμικών επενδυτών να επενδύουν σε κεφάλαιο επιχειρηματικού κινδύνου και επέκταση των ωφελημάτων του “καθεστώτος διαβατηρίου” στο κεφάλαιο επιχειρηματικού κινδύνου·
-επανεξέταση των κριτηρίων εισαγωγής ΜΜΕ στο χρηματιστήριο αξιών και βελτίωση της ρευστότητας στις αγορές αυτές·
-ανταλλαγή εμπειριών μεταξύ των διαμεσολαβητών πιστωτικής αγοράς και διάδοση των σχετικών ενεργειών σε άλλα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη.
Επιτρέψτε μου πάντως να υπογραμμίσω ότι ρευστότητα για τις μικρές ευρωπαϊκές επιχειρήσεις σημαίνει επίσης, για να το θέσω απλά, να πληρώνονται για τη δουλειά που κάνουν. Δυστυχώς τούτο δεν συμβαίνει πάντα.
Οι καθυστερήσεις πληρωμής των τιμολογίων είναι πραγματική πληγή για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις: σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, ειδικά οι μικρότερες, έχουν εγκαταλείψει απαιτήσεις 300 δισεκατομμυρίων ευρώ συνολικά κατά το παρελθόν έτος λόγω καθυστερημένων πληρωμών. Γι’ αυτό το λόγο επιδιώκω να εγκριθεί, πριν το καλοκαίρι, πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την καταπολέμηση των καθυστερήσεων στις πληρωμές του δημοσίου. Η έγκριση αυτής της πρότασης είναι μια από τις προτεραιότητές μου.

Το επιχειρηματικΟ πνεΥμα πρΕπει να ανταμειφθεΙ
Στοχεύω να αναπτύξω ένα περιβάλλον που να ανταμείβει το επιχειρηματικό πνεύμα. Εργαζόμαστε σκληρά ώστε η επιχειρηματική εκπαίδευση να αποτελέσει αναπόσπαστο τμήμα του προγράμματος σπουδών σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες στα κράτη μέλη. Έχουμε ξεκινήσει το πρόγραμμα Έρασμος για Νέους Επιχειρηματίες ώστε να τονωθεί η ανταλλαγή δεξιοτήτων και αμοιβαίας εκμάθησης μεταξύ των νέων επιχειρηματιών. Για να προωθήσουμε τη γυναικεία επιχειρηματικότητα, δημιουργήσαμε, τον Οκτώβριο του 2009, το δίκτυο των “πρεσβευτών γυναικείας επιχειρηματικότητας” Σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, το στίγμα της αποτυχίας εξακολουθεί να υφίσταται, η δε κοινωνία υποτιμά τις επιχειρηματικές δυνατότητες όσων προσπαθούν για δεύτερη φορά να στήσουν μια επιχείρηση. Θα συνεχίσω συνεπώς να προωθώ την πολιτική της δεύτερης ευκαιρίας και θα καλέσω τα κράτη μέλη αφενός να υιοθετήσουν ευνοϊκή στάση έναντι των επιχειρηματιών που δοκιμάζουν πάλι να συστήσουν μια επιχείρηση και αφετέρου να ολοκληρώσουν όλες τις νομικές διαδικασίες για τη δημιουργία επιχείρησης εντός ενός έτους.
Η ευρωπαϊκή εβδομάδα ΜΜΕ 2010 έχει ως σκοπό να προωθήσει και να υποστηρίξει το επιχειρηματικό πνεύμα με πάνω από 1.000 εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται το Μάιο και τον Ιούνιο σε 37 χώρες.
Όταν σε πέντε χρόνια τελειώσει η θητεία μου, επιθυμώ να αξιολογηθώ με κριτήριο, μεταξύ άλλων, το αν κατάφερα να αυξήσω αισθητά τον αριθμό των ανεξάρτητων επιχειρηματιών στην Ευρώπη. Κάτι τέτοιο θα σήμαινε όχι μόνο περισσότερες επιχειρήσεις αλλά και περισσότερες θέσεις εργασίας για την Ευρώπη.
Αυτό φιλοδοξώ να επιτύχω. Τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο”.

*αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδιος για τη Βιομηχανία και την επιχειρηματικότητα


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα