Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Υπηρεσίες Τουρισμού στην Κρήτη

του Αντώνη Γελασάκη*

Τελευταία μία περίπτωση κακής οργάνωσης από μη επαγγελματίες κάποιας οργανωμένης εκδρομής έγινε αφορμή για την ανάπτυξη μιας ευρείας συζήτησης για διάφορα δυσάρεστα φαινόμενα κατά τη διάρκεια οργάνωσης ταξιδίων.
Στο πλαίσιο αυτό και με στόχο αφενός την προστασία του καταναλωτή ή ταξιδιώτη, αλλά και τη διασφάλιση της αξιοπιστίας ενός δυναμικού κλάδου της τοπικής οικονομίας, που συνεισφέρει σημαντικά στην απασχόληση, αλλά και στα δημόσια έσοδα, αξίζει να αποσαφηνιστούν ορισμένα σημεία.
Ο σύγχρονος ρόλος του τουριστικού γραφείου είναι αυτός του ταξιδιωτικού συμβούλου, που στέκεται δίπλα στον τουρίστα – καταναλωτή και τον βοηθάει να επιλέξει ποιοτικές υπηρεσίες σύμφωνα με τις ανάγκες του. Η παροχή εγγυημένων υπηρεσιών αποτελεί υποχρέωση και ταυτόχρονα προνόμιο των τουριστικών γραφείων, γεγονός που καθιστά τoν κλάδο τους ως το αξιόπιστο και φιλικό προς τον καταναλωτή δίκτυο διανομής τουριστικών υπηρεσιών. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν καθοριστεί από τη νομοθεσία σχετικές ρυθμίσεις, που χρειάζονται για τη διοργάνωση και πώληση οργανωμένων ταξιδιών, όπως σύμβαση οργανωμένου ταξιδιού, πρόγραμμα, Γενικοί Όροι Συμμετοχής σε Οργανωμένο ταξίδι, Σχέσεις Πωλητή Οργανωμένου ταξιδιού και Ταξιδιώτη, δικαιώματα καταναλωτή κ.λπ.
Κύριος σκοπός των υποδειγμάτων για τα Οργανωμένα Ταξίδια και την Προστασία του Καταναλωτή είναι να αποτελέσουν σύγχρονα εργαλεία, που θα συμβάλλουν στην ενίσχυση της αξιοπιστίας των τουριστικών γραφείων, που τα εφαρμόζουν.
Το βασικό χαρακτηριστικό, η φιλοσοφία, αυτού του θεσμικού πλαισίου είναι το γεγονός ότι κατ’ ουσίαν καθιστά το τουριστικό γραφείο, που διοργανώνει ένα οργανωμένο ταξίδι, υπεύθυνο έναντι του καταναλωτή για κάθε υπηρεσία που περιλαμβάνεται σε αυτό, ανεξάρτητα από πιθανές ή και αντικειμενικές ευθύνες των προμηθευτών των επιμέρους υπηρεσιών.
Eίναι αναμφισβήτητο ότι με βάση τα σημερινά δεδομένα, όταν ένας καταναλωτής αγοράζει ένα οργανωμένο ταξίδι από ένα τουριστικό γραφείο, απολαμβάνει πολύ μεγαλύτερης προστασίας από ό,τι αν αγόραζε τις επιμέρους υπηρεσίες από διάφορους μεσολαβούντες, κατά κανόνα μη επαγγελματίες.
Στον αντίποδα παρατηρείται το φαινόμενο οργάνωσης εκδρομών, ταξιδίων από άσχετους με το χώρο, μη επαγγελματίες, οι οποίες προσφέροντας “καλές υπηρεσίες” επιχειρούν να αποκομίσουν ίδιον όφελος, χωρίς όμως να προσφέρουν τα απαραίτητα εχέγγυα στους καταναλωτές. Συχνά μάλιστα τους αφήνουν εκτεθειμένους, χωρίς να καθίστανται υπόλογοι για τυχόν αστοχίες στη διοργάνωση.
Αυτή ήταν η περίπτωση για τα τελευταία φαινόμενα, που απασχόλησαν τον τοπικό τύπο και οδήγησαν πολλές καταναλωτικές ενώσεις σε σχετικές διαμαρτυρίες.
Για να μην δημιουργούνται, λοιπόν, εσφαλμένες εντυπώσεις και να μην απευθύνονται συλλήβδην κατηγορίες, για τον κλάδο, αλλά και για την αναγκαία προστασία των καταναλωτών καλό είναι όσοι επιθυμούν να διοργανώσουν εκδρομές να απευθύνονται στα αδειοδοτημένα από τον ΕΟΤ τουριστικά γραφεία, τα οποία είναι και υπεύθυνα κατά το νόμο για την εξυπηρέτηση των πολιτών. Επίσης, αναγκαίο είναι να ενεργοποιηθούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, ώστε και οι καλοί επαγγελματίες να προστατευθούν αλλά και οι καταναλωτές να αισθάνονται ασφαλείς για τις επιλογές που κάνουν.
Σε μια δύσκολη περίοδο για τον τουρισμό και την οικονομία συνολικά απαιτείται από όλους υπευθυνότητα και αίσθηση επαγγελματισμού. Οι οργανωμένοι φορείς του τουρισμού καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια σε αυτήν την κατεύθυνση. Στον αγώνα αυτό, ωστόσο, θέλουμε κοντά μας τον υπεύθυνο και σωστά πληροφορημένο πολίτη.

* Προέδρου του Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων Δυτικής Κρήτης


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα