Μουσείο Τυπογραφείας

Ζητούμενο τα αναπτυξιακά έργα

ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΡΗΤΗ

Ζητούμενο παραμένουν τα αναπτυξιακά έργα για την Κρήτη. Ωστόσο, για την πορεία των έργων αυτών, κρίσιμος μήνας είναι ο Φεβρουάριος.
Και αυτό γιατί, πέραν των εξαγγελιών που αναμένεται να κάνει για τον βόρειο οδικό άξονα, με την ίδρυση της «Κρήτη Α.Ε.», η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών -οι κ.κ. Ρέππας και Μαγκριώτης έχουν ήδη ανακοινώσει ότι θα επισκεφθούν το νησί- θα συγκληθεί και το Περιφερειακό Συμβούλιο, προκειμένου να αποφασίσει την ένταξη συγκεκριμένων έργων σε χρηματοδοτικά προγράμματα.
Την ίδια ώρα, πάντως, ανησυχία επικρατεί για την ωριμότητα σειράς έργων που σχεδιάζονται στον Νομό Χανίων, με τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, Ευτύχη Δαμιανάκη, Μανώλη Σκουλάκη και το Τμήμα Δυτικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας να υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει η αναγκαία μελετητική ωριμότητα. Ο νομάρχης Χανίων υποστηρίζει, από την πλευρά του, ότι όλα τα μεγάλα έργα -πλην του ΒΟΑΚ- θα έχουν ολοκληρωθεί τα επόμενα χρόνια, με βάση τον σχεδιασμό της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χανίων.
Η «προώθηση των έργων υποδομής και περιβάλλοντος Νομού Χανίων στα πλαίσια του ΕΣΠΑ» ήταν το θέμα αναπτυξιακής διημερίδας που συνδιοργάνωσαν το ΤΕΕ/Τμήμα Δυτικής Κρήτης και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χανίων στο Μεγάλο Αρσενάλι. Οι αντικρουόμενες απόψεις για την ωριμότητα ή μη σημαντικών έργων κατατέθηκαν την πρώτη ημέρα των εργασιών της διημερίδας, το απόγευμα του περασμένου Σαββάτου, παρουσία του γενικού γραμματέα της Περιφέρειας Κρήτης, Θανάση Καρούντζου.
«Τον Φλεβάρη θα εντάξουμε και έργα, θα κάνουμε και Περιφερειακό Συμβούλιο, θα σπάσουμε και αβγά, θα κάνουμε και ομελέτα και θα γίνει και συγκρητισμός», τόνισε ο κ. Καρούντζος, ο οποίος γνωστοποίησε ότι μέσα στην εβδομάδα θα γίνει η προκήρυξη για τα έργα προσπελασιμότητας και θα ακολουθήσουν η σχολική στέγη και οι αναπλάσεις.
Παράλληλα, παρουσίασε τους στόχους της κυβέρνησης για το επόμενο διάστημα, καθώς και τον σχεδιασμό της Περιφέρειας Κρήτης, προκειμένου να ξεκινήσει η υλοποίηση του ΕΣΠΑ με ταχείς ρυθμούς.
Ειδικότερα, ο κ. Καρούντζος ανακοίνωσε ότι μεταξύ των στόχων της κυβέρνησης είναι:
? Η απλοποίηση του ΕΣΠΑ με λογική αποκέντρωσης για τις διαδικασίες ένταξης έργων στο πρόγραμμα.
? Η ψήφιση ειδικής νομοθετικής ρύθμισης για να προχωρούν τάχιστα οι απαλλοτριώσεις, αποκλειστικά και μόνο για τα έργα που θα ενταχθούν στο ΕΣΠΑ. Διαφορετικά «το ΕΣΠΑ πέταξε», σημείωσε ο κ. Καρούντζος, υπενθυμίζοντας ότι με το σημερινό πλαίσιο οι διαδικασίες απαλλοτρίωσης διαρκούν από δύο έως τρία χρόνια.
? Η απλούστευση των διαδικασιών για την ταχύτερη έγκριση των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων. «Εάν εκεί δεν γίνει τομή το ΕΣΠΑ να το ξεχάσουμε όλοι», είπε ο κ. Καρούντζος.
? Η αναθεώρηση του ΕΣΠΑ σε όλη την Ελλάδα στα περιφερειακά προγράμματα, προκειμένου να συμπεριληφθούν ολοκληρωμένες αστικές παρεμβάσεις, καθώς και παρεμβάσεις σε ορεινές και ημιορεινές περιοχές, «για να δίνουν ταυτότητα τα έργα και όχι ασυναρτησία», όπως ανέφερε ο γενικός γραμματέας της Περιφέρειας.
Ο κ. Καρούντζος γνωστοποίησε ότι «οι δύο κύριοι και μεγάλοι σύμβουλοι στην Περιφέρειας Κρήτης θα είναι εκπρόσωποι των δύο ΤΕΕ του νησιού», σημειώνοντας ότι «είμαι δυσκοίλιος στους συμβούλους, προσπαθώ να αξιοποιήσω το δυναμικό μέσα από τις δημόσιες υπηρεσίες».
Για τον βόρειο οδικό άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ο κ. Καρούντζος υπογράμμισε ότι «για πρώτη φορά -ήμουν λίγο απελπισμένος την περασμένη τετραετία- βλέπω κινητικότητα. Μέσα σ’ ένα τρίμηνο από την ανάληψη των κυβερνητικών καθηκόντων κατεβαίνει κλιμάκιο από το Υπουργείο Υποδομών με συγκεκριμένο πλαίσιο», τόνισε και πρόσθεσε ότι θα πρέπει να αξιοποιηθούν τα πλεονεκτήματα της «Εγνατία Α.Ε.», στο μοντέλο της οποίας θα στηριχθεί η «Κρήτη Α.Ε.» για την κατασκευή ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου στο νησί.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΤΕΕ/ΤΔΚ
«Διανύουμε τον τρίτο χρόνο υλοποίησης του ΕΣΠΑ και η πορεία ωρίμανσης και ένταξης έργων που μας αφορούν, ιδιαίτερα για τον Νομό μας, δεν είναι καθόλου ενθαρρυντική, με κίνδυνο απώλειας πόρων και άρα αναγκαίων έργων αν δεν ξεκινήσουμε άμεσα», τόνισε στην τοποθέτησή του ο πρόεδρος του Τμήματος Δυτικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Αντώνης Πιταριδάκης.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Πιταριδάκης στον ΒΟΑΚ, «τον πιο επικίνδυνο οδικό άξονα της χώρας», λέγοντας ότι το ΤΕΕ, εδώ και χρόνια, ζητά την αναβάθμισή του σε ένα δρόμο με σύγχρονες και ασφαλείς προδιαγραφές. «Όμως, δυστυχώς, η ολοκλήρωση των μελετών, ειδικά στον Νομό Χανίων, είναι αρκετά πίσω. Σημαντικά, δε, τμήματα αυτού, όπως Σούδα – Καλύβες και Βαμβακόπουλο – Κίσαμος, δεν έχουν καν ανατεθεί», επισήμανε ο κ. Πιταριδάκης.
ΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ
Για αναπτυξιακό έλλειμμα στον Νομό Χανίων έκανε λόγο ο κ. Δαμιανάκης, σημειώνοντας ότι δεν υπάρχει ωριμότητα για άμεση ένταξη έργων στο ΕΣΠΑ. «Νομίζω ότι είναι η εποχή που πρέπει να σταματήσουν τα λόγια και να αρχίσουν τα έργα», δήλωσε στους δημοσιογράφους.
Από την πλευρά του, ο κ. Σκουλάκης, αφού επισήμανε και αυτός ότι υπάρχει έλλειμμα ωριμότητας σε μελέτες και τόνισε ότι θα πρέπει «να συζητήσουμε όλοι οι φορείς τα προβλήματα που υπάρχουν για την προώθηση των έργων της Κρήτης, δεδομένου ότι έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος”.
Ο ΝΟΜΑΡΧΗΣ
Ο νομάρχης Χανίων, Γρηγόρης Αρχοντάκης υποστήριξε ότι «με ένα συγκεκριμένο σχεδιασμό που έχει όραμα για τον Νομό Χανίων ευελπιστώ τα επόμενα χρόνια να έχουν ολοκληρωθεί, με βάση την ωριμότητα που υπάρχει, τα περισσότερα από τα μεγάλα έργα στον Νομό Χανίων. Πλην ενός: του ΒΟΑΚ». Για τον εθνικό δρόμο ανέφερε ότι «υπάρχουν τοπικές ευθύνες. Δεν το προσεγγίσαμε σωστά από την αρχή. Με μεγάλη ικανοποίηση», πρόσθεσε, «άκουσα την ίδρυση της “Κρήτη Α.Ε.”, ενός φορέα που θα διαχειριστεί τον βόρειο οδικό άξονα, και θέλω να ελπίζω ότι μέσα από αυτή τη διαδικασία θα αντιμετωπιστεί το έργο ως ενιαίο, ως το κατ’ εξοχήν αναπτυξιακό έργο της Κρήτης, έτσι ώστε κάποια στιγμή να υλοποιηθεί».
Ο κ. Αρχοντάκης αναφέρθηκε στα κυρίαρχα προβλήματα σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των χρημάτων της Ε.Ε., σημειώνοντας ότι αυτά είναι δύο: «η έλλειψη χωροταξικού – πολεοδομικού σχεδιασμού, κτηματολογίου και δασολογίου.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΤΕΔΚ
Ο πρόεδρος της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων (ΤΕΔΚ) Νομού Χανίων, δήμαρχος Χανίων, Κυριάκος Βιρβιδάκης αναφέρθηκε στο πρόγραμμα «Καλλικράτης», λέγοντας ότι «αν οικοδομηθεί σωστά θα αποτελέσει αναπτυξιακό εργαλείο για το σύνολο της κοινωνίας. Ο κ. Βιρβιδάκης επισήμανε ότι θα πρέπει να διαμορφωθεί το ταχύτερο δυνατόν ο νέος Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων και ο Κώδικας της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, διαφορετικά «θα μπλεχθούμε στα γρανάζια της γραφειοκρατίας και θα κληθούμε να ερμηνεύσουμε τα ανερμήνευτα και να εφαρμόσουμε τα ανεφάρμοστα».
Τέλος, ο πρώην βουλευτής Χανίων της Ν.Δ., Μανούσος Βολουδάκης ανέφερε ότι τον βρίσκει σύμφωνο η δημιουργία εταιρείας για την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ, στο πρότυπο της Εγνατίας, εξέφρασε, ωστόσο, τη διαφωνία του με την ονομασία της Α.Ε. («Κρήτη»).

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.