Μουσείο Τυπογραφείας

Πριν από λίγες ημέρες, στο περιθώριο της διευρυμένης συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων (ΤΕΔΚ) Νομού Χανίων, ρώτησα τους παριστάμενους δημάρχους για το χωροταξικό, εν όψει της υλοποίησης του προγράμματος «Καλλικράτης», που προβλέπει, μεταξύ άλλων, συνενώσεις Δήμων και Κοινοτήτων.

Οι περισσότερες απαντήσεις που έλαβα ομολογώ ότι με απογοήτευσαν. Ειδικά από τους δημάρχους -πλην ενός- των περιαστικών Δήμων της πόλης των Χανίων, οι οποίοι δεν επιθυμούν, σε καμία περίπτωση, τη συνένωση με τον μεγαλύτερο σε πληθυσμό και μικρότερο σε έκταση Δήμο του Νομού.

Αντιλαμβάνομαι τον λόγο. Απόλυτα. Δεν είναι, φυσικά, ούτε η εγγύτητα, την οποία επικαλούνται ορισμένοι -πόσο απέχουν οι Μουρνιές ή το Βαρύπετρο από τα Χανιά;- ούτε η επικουρικότητα, ούτε η αγωνία για την αποτελεσματική λειτουργία ενός τόσο μεγάλου Δήμου.

Να λέμε τα πράγματα με τ? όνομά τους: η καρέκλα είναι. Δυστυχώς. Και η επόμενη ημέρα για τους ίδιους -συμπτωματικά όσοι αντιδρούν διανύουν την πρώτη τετραετία στη δημαρχία- και για συνεργάτες τους, δημοτικούς συμβούλους, σ? έναν μεγάλο -και πληθυσμιακά, αλλά και σε έκταση- νέο Δήμο, όπου το πολιτικό τους μέλλον -ενδεχομένως- να είναι αβέβαιο. Και σίγουρα όχι πρωταγωνιστικός ο ρόλος τους.

Ομως η επικείμενη διοικητική μεταρρύθμιση, ειδικά σε ό,τι αφορά το χωροταξικό -γιατί υπάρχουν και άλλα πολύ σημαντικά θέματα που δεν είναι της παρούσης- δεν μπορεί και -κυρίως- δεν πρέπει να προχωρήσει με βάση τις προσωπικές επιθυμίες του κάθε δημάρχου. Ούτε του κάθε βουλευτή.

Ρωτώ: μπορεί να συνεχιστεί το «έγκλημα» του 1998 και ο Δήμος Χανίων να συνεχίσει να «ασφυκτιά» στα σημερινά διοικητικά του όρια; Μπορεί η μία πλευρά της οδού Αν. Γογονή να υπάγεται στον Δήμο Χανίων και η άλλη στον Δήμο Ελευθερίου Βενιζέλου; Είναι δυνατόν τα δυτικά όρια της πόλης να σταματούν στον… Κλαδισό ποταμό; Αστεία πράγματα.

Εκτιμώ, κατά συνέπεια, πως σε ό,τι αφορά τα Χανιά και τους περιαστικούς Δήμους τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Η πόλη των Χανίων πρέπει να «αναπνεύσει», να επεκταθεί προς όλες τις κατευθύνσεις. Να «κερδίσει» ζωτικό χώρο.

Θυμίζω: στον Δήμο Χανίων αντιστοιχούν 0,23 τ.μ. σε κάθε δημότη (πυκνότητα – m2/κάτοικοι) -σύμφωνα με τη μελέτη του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης- όταν το αντίστοιχο ποσοστό για το Ηράκλειο είναι 0,77, για το Ρέθυμνο 3,87 και για τον Άγιο Νικόλαο Λασιθίου 16,122!

Εκτιμώ, επίσης, ότι η «επέκταση» του Δήμου Χανίων θα οδηγήσει, αναπόφευκτα, και στην ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση σημαντικότατων προβλημάτων, που δεν αφορούν μόνο όσους ζουν στα Χανιά, αλλά, σε τελική, ανάλυση, όλους εμάς, που είτε ζούμε είτε εργαζόμαστε -είτε και τα δύο- στην ευρύτερη περιαστική περιοχή.

Ας μη γελιόμαστε. Μόνο έτσι θα προχωρήσει το γενικό πολεοδομικό σχέδιο. Και όχι με ξεχωριστές μελέτες από κάθε Δήμο. Μόνο έτσι θα αντιμετωπιστεί το κυκλοφοριακό, που δεν αφορά αποκλειστικά τα Χανιά, αλλά και τις γύρω περιοχές. Μόνο έτσι θα υπάρξουν λύσεις σε θέματα οδικών δικτύων, με χαρακτηριστικότερο, ίσως, παράδειγμα, τον -απαράδεκτο μέχρι σήμερα- δρόμο που ενώνει το αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» με το λιμάνι της Σούδας και τον βόρειο οδικό άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).

Μόνο έτσι θα ξεκινήσει μία διαδικασία συνένωσης Δημοτικών Επιχειρήσεων που θα έπρεπε ήδη να είχαν συνενωθεί (όπως, για παράδειγμα, η ΔΕΥΑΧ με τη ΔΕΥΑ Ακρωτηρίου – γιατί όχι και η ΔΕΥΑΒΑ;), με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη λειτουργία τους, για την ορθολογικοποίηση του κόστους, αλλά και για την παροχή υπηρεσιών στους δημότες.

Μόνο έτσι θα καταστεί δυνατόν -αρκεί, βέβαια, να υπάρξει ανάλογη πολιτική βούληση από τους αιρετούς άρχοντες- να απεγκλωβιστεί το κέντρο της πόλης από δραστηριότητες -επαγγελματικές και μη- που αποτελούν, ουσιαστικά τροχοπέδη στην όποια προσπάθεια για ανάδειξη των σημαντικών μνημείων και αλλαγές.

Πολλά τα «μόνο έτσι…». Μονόδρομος, επομένως, η συνένωση των Χανίων με τους περιαστικούς Δήμους, αν θέλουμε ο τόπος μας, συνολικά, να προχωρήσει μπροστά. Γιατί αυτό είναι το μεγάλο ζητούμενο. Και όχι η επόμενη ημέρα για τους -όποιους- αιρετούς.

Υ.Γ. 1: Οφείλω να αναγνωρίσω -και δεν είμαι ο μόνος- ότι υπάρχει ένα θέμα με τον Δήμο Νέας Κυδωνίας, δεδομένου ότι ο Σταλός και η Αγία Μαρίνα, κατ? εξοχήν τουριστικές περιοχές, ουδεμία σχέση έχουν με το Βαμβακόπουλο, τις Μουρνιές, τα Χανιά, τη Σούδα και το Ακρωτήρι. Κατά συνέπεια, ενδεχομένως η καλύτερη δυνατή λύση να ήταν ο διαχωρισμός του συγκεκριμένου Δήμου, προκειμένου το δυτικό του τμήμα να συνενωθεί με Πλατανιά, κ.λπ. και το ανατολικό του με τον διευρυμένο Δήμο Χανίων.

Υ.Γ. 2: Θέμα ενδεχομένως να υπάρχει και με τον ημιορεινό Δήμο Κεραμειών. Το Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρότεινε, βέβαια, τη συνένωσή του με τους Δήμους Χανίων, Σούδας, Ακρωτηρίου, Ελευθερίου Βενιζέλου, Νέας Κυδωνίας και Θερίσου. Αναμένουμε την πρόταση του αρμόδιου Υπουργείου.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.