Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ

Μέρος του κόστους μιας θερινής εξόδου είναι το φιλοδώρημα, ασήμαντο κάποτε, υπολογίσιμο την εποχή της κρίσης για μας και για τους επισκέπτες μας.    
Φίλοι παρατήρησαν ότι βρίσκονται σε δύσκολη θέση όταν έρθει η στιγμή του λογαριασμού. Οχι δεν είναι το θέμα ποιος θα κάνει τον κουβαρντά, τώρα ο λογαριασμός πληρώνεται με ίση μοίρα, εκτός κι αν είμαστε σε κείνο το πάμφθηνο καφέ στο Κουμ Καπί.
Το θέμα είναι το πουρμπουάρ ή φιλοδώρημα «Να δώσουμε και πόσο να δώσουμε;».                                                                                                                                          

Ετσι αποφάσισα να το ψάξω το θέμα και ιδού τα αποτελέσματα της έρευνας…                       
Η επικαιρότητα του θέματος ´φιλοδώρημα ή όχι´ δεν έμεινε απαρατήρητη, αλλά σχολιάστηκε εκτεταμένα από ρεπόρτερ  του δικτυακού τόπου του BBC.  

Αιτία χωρισμού                                                                                                                                         
Η σκηνή σε εστιατόριο της Νέας Υόρκης, το νεαρό ζευγάρι μόλις τελείωσε το δείπνο, στο δεύτερο ραντεβού τους, ο καβαλιέρος πληρώνει τον λογαριασμό και πάει στην τουαλέτα. Η συνοδός του βρίσκει την ευκαιρία να ρωτήσει τον σερβιτόρο.                                                                                                            

«Πόσα σου έδωσε για  φιλοδώρημα;».                                                                                                                                            
Κι αυτός της λέει το ποσό. Μόλις ο άνδρας επιστρέφει αρχίζει ο καυγάς και μετά από λίγο η νεαρή κυρία του ανακοινώνει ότι δεν θέλει να τον ξαναδεί. Ο λόγος; Δεν έδωσε αρκετά μεγάλο φιλοδώρημα. Ο δυστυχής έκανε το λάθος να δώσει πουρμπουάρ ποσό που αντιστοιχούσε στο 8,5% του λογαριασμού. Προφανώς δεν γνώριζε την ταρίφα που εθιμικά επικρατεί στις Η.Π.Α. σύμφωνα με την οποία δίνεις τα παρακάτω ποσά (σε ευρώ) για πουρμπουάρ…

• Σε εστιατόριο: 15 – 20%
• Σε μπουφέ: 10%
• Σε ντελιβεράδες: 10 – 15%
• Στο μπαρ 1 ευρώ ανά ποτό
• Στην τουαλέτα: 50 c – Ε 2
• Στον πορτιέρη: Ε1 – 3 για βαλίτσες, Ε 1 για να βρει ταξί
• Στην καμαριέρα Ε 1-3 ανά μέρα
• Στο ταξί: 15 – 20%
• Στο κομμωτήριο / μασάζ / μανικιούρ: 15 – 20%.

Γιατί δίνουμε φιλοδώρημα;                                                                                                
Σε έρευνα που έγινε στις Η.Π.Α. οι πελάτες εξομολογήθηκαν ότι δίνουν φιλοδώρημα για μια σειρά λόγους όπως…                                                          
-να κερδίσουν κοινωνική εκτίμηση, να μην αισθάνονται ενοχή, για ανταμοιβή καλών υπηρεσιών, για να αυξήσουν το εισόδημα του σερβιτόρου,  να εξασφαλίσουν καλή μελλοντική εξυπηρέτηση  και κάποιοι για να τους υποτιμήσουν…                                                
Γενικά οι Αμερικανοί δίνουν φιλοδώρημα για να συντηρούν τον μύθο τους ότι η σκληρή δουλειά ανταμείβεται πάντοτε.

Απαγόρευση φιλοδωρήματος                                                                                                                                                                                        
Τα Φιλοδωρήματα δεν επιτρέπονται σε όλες τις χώρες όπως θα νομίζετε. Ας δούμε τι γίνεται στον  υπόλοιπο κόσμο.
Στις Η.Π.Α. το πουρμπουάρ απαγορεύεται μόνο σε ορισμένα ακριβά                                                       εστιατόρια της Νέας Υόρκης, όπως αναγράφεται ρητά στην απόδειξη.  
Στην Αφρική τα φιλοδωρήματα είναι κοινή πρακτική μόνο σε 4 κράτη όπως θα έχετε διαπιστώσει όσοι έχετε ταξιδέψει δηλαδή στην Αίγυπτο, στην Τυνησία, στο Μαρόκο και στη Νότια Αφρική. Μην τολμήσετε να δώσετε κάτι στη Σιγκαπούρη, στην Ισλανδία, την Ιαπωνία και στα νησιά Φίτζι. Επίσης, το πουρμπουάρ δεν είναι καλοδεχούμενο στις Σκανδιναβικές χώρες ούτε ήταν στις πρώην Ανατολικές χώρες και στην Κίνα. Φυσικά υπάρχει και το κίνημα των αγανακτισμένων πελατών που είτε αρνούνται να δώσουν κάτι, είτε μπορεί να αφήσουν ένα σημείωμα με το οποίο θα διαμαρτύρονται για τον υψηλό Φ.Π.Α., σχετικά θα βρείτε στην ιστοσελίδα τους Ban tipping.                                                                                                                            
Γενικά, δεν δίνουμε φιλοδώρημα στην πωλήτρια, στον υπάλληλο υποδοχής (αν και έχουν βρει παράθυρο να το ζητούν όταν χρεώνουν την πιστωτική κάρτα του πελάτη), στον ιδιοκτήτη της επιχείρησης.   
Συμπέρασμα                                                                                                           
Φιλοδώρημα δίνουμε -μιας κι είναι παλιό Ευρωπαϊκό έθιμο- ανάλογα με την εξυπηρέτηση που μας παρείχαν, αν μας έδωσαν απόδειξη και όσο αντέχει η τσέπη μας.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα