Μουσείο Τυπογραφείας

Auto History

Η άγνωστη …Tatra

T-11H Tatra είναι το πρώτο εργοστάσιο κατασκευής αυτοκινήτων στη Τσεχοσλοβακία και το    τρίτο  παλαιότερο   στον κόσμο, μετά από την Daimler και Peugeot.
Η εταιρία ιδρύθηκε  στο Κοπρίβνιτσε το 1850 ως Schustala και Company και το 1897 κατασκεύασε το πρώτο  αυτοκίνητο που εμφανίστηκε  στη Κεντρική Ευρώπη, ενώ ήταν  ένα και από τα πρώτα στο κόσμο. Το 1918,η εταιρεία  άλλαξε το όνομά της σε Kop?ivnick? vozovka , και  το 1919, άρχισε να χρησιμοποιεί το όνομα  Tatra, από την ομώνυμη κορυφή των Καρπαθίων. Ακόμα και σήμερα είναι πολύ δύσκολο  να δει  κανείς ένα  επιβατικό  Tatra  ακόμα και στις ανατολικές χώρες, και ο λόγος είναι τα λίγα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται, όπως ακριβώς και στο παρελθόν. Από το 1897 μέχρι σήμερα από την γραμμή παραγωγής εχουν ‘φύγει’ πάνω από 100 τύποι επιβατικών και άλλοι τόσοι φορτηγών που μαζί με τις διάφορες παραλλαγές τους ανεβάζουν  σε  διπλάσιους περίπου τους αριθμούς. Ένα μεγάλο μέρος όμως  της παραγωγής  ήταν κατασκευές κατόπιν παραγγελίας και πολλές φορές μόνο ένα ή δύο οχήματα από κάθε σειρά εγκατέλειπαν το εργοστάσιο.
Πραγματικά πρωτότυπα, αφού παρουσίαζαν πληθώρα τεχνολογικών νεωτερισμών. Ετσι οι μεγάλες και αντιπροσωπευτικές λιμουζίνες Tatra 70 και Tatra 80  κατασκευάστηκαν κατόπιν παραγγελίας. Την κατασκευή του πρώτου επιβατικού το 1897 ακολούθησε το πρώτο φορτηγό ένα χρόνο μετά. Οι δεσμοί ανάμεσα στα επιβατικά και φορτηγά ήταν από τα πρώτα χρόνια πολύ στενοί. Όλες οι επιτυχημένες σειρές επιβατικών είχαν τις παραλλαγές τους για επαγγελματική ή άλλες ειδικές χρήσεις. Η συμμετοχή του εργοστασίου σε αγώνες ταχύτητας αποκαλύπτει μια ακόμα δραστηριότητα του. Μια ξεχωριστή ομάδα είχε την ευθύνη σχεδίασης και κατασκευής των αγωνιστικών  Tatra που κατασκευάστηκαν σε ακόμη μικρότερους αριθμούς από τα επιβατικά.  Ηδη το 1900 έχουμε την συμμετοχή ενός αυτοκινήτου Τatra σε αγώνες. Το αυτοκίνητο εκείνο ήταν μια πολύ καλή αρχή, αφού κέρδισε πολλούς αγώνες και ισχυρούς αντιπάλους. Μάλιστα η πείρα που αποκτήθηκε από τους πρώτους αγώνες  όσο μικρή και να ήταν, μεταφέρθηκε αμέσως στα επόμενα μοντέλα και αυτό είναι το σημαντικό. Πριν καλά-καλά αρχίσει η παραγωγή αυτοκινήτων, οι αγώνες προσφέρουν χρήσιμα στοιχεία που βοηθούν στο να γίνουν τα αυτοκίνητα πιο αξιόπιστα και πιο ασφαλή. Ερχόμενοι στο σήμερα να πούμε ότι η Tatra ήδη από το 1999 έχει σταματήσει την παραγωγή επιβατικών ενώ  εξακολουθεί να  παράγει μια σειρά από φορτηγά, ειδικά οχήματα, οδοστρωτήρες, αυτοκίνητα βαρέου τύπου, στρατιωτικά, 4Χ4, 6Χ6, 8Χ8, 10Χ10 ακόμα και οχήματα με κίνηση και στους 12 τροχούς. Η Tatra  είναι γνωστή στους  περισσότερους που ασχολούνται με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό από τις επιτυχίες της  στο πιο διάσημο και σκληρό αγώνα αντοχής αυτοκινήτων που πραγματοποιείται μια φορά το  χρόνο και δεν είναι άλλος από το ‘ Ράλι Ντακάρ’. Τον αγώνα αυτό και στη κατηγορία των φορτηγών το Tatra 815 το έχει κερδίσει  έξι συνεχόμενες χρονιές. Αξίζει λοιπόν να αφιερώσουμε λίγο χρόνο για  να γνωρίσουμε  μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά και ενδιαφέροντα αυτοκίνητα  που οι περισσότεροι δεν θα έχουν την ευκαιρία να τα δουν ποτέ στο δρόμο….

Tatra President (1897)

To πρώτο  αυτοκίνητο της εταιρείας  παρουσιάστηκε  στο Σαλόνι της Βιέννης το 1897 και είχε την ονομασία ‘President’.   Το αυτοκίνητο είχε αρκετές ομοιότητες με αυτό της  ‘Dalmer  Benz’ , από το οποίο οι  υπεύθυνοι σχεδιαστές-μηχανικοί  εμπνεύστηκαν το δικό τους.

Tatra Volkswagen prototypy 570 (1933)

To πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο με αερόψυκτο δικύλινδρο κινητήρα τοποθετημένο πίσω. Κυβισμός 854 κ.εκ. βαλβίδες επικεφαλ’ης.Ανεξάρτητη ανάρτηση, ταχύτητα 80 χλμ/ώρα. Υπήρξε ο πρόγονος των γνωστών “Σκαραβαίων” που βασίστηκαν στο V 570

Sportwagen Tatra 602 Tatraplan sport (1949)

Ανοικτό διθέσιο,αεροδυναμικό αμάξωμα. Η αρχική ισχύς των 52 ίππων, ανέβηκε στους 80 και η ταχύτητα στα 180 χλμ/ώρα. Κέρδισε το 1949 το πρώτο μεταπολεμικό Γκραν Πρι της Τσεχοσλοβακίας.

Tatra 803 spezialfahrzeug (1957)
Το αυτοκίνητο ήταν προορισμένο για χρήση σε ανώμαλα εδάφη, ψηλό και με ικανότητα ρυμούλκησης 1.800 κιλά. Αερόψυκτος κινητήρας V8, 2545 κ.εκ. με κωδικό Τ 603 Α. Απέδιδε 75 ίππους στις 4000 σ.α.λ.Δεν προχώρησε σε μαζική παραγωγή.

Tatra T-815
Oι περισσότεροι έχου γνωρίσει την Tatra μέσα από τις επιτυχίες των φορτηγών της στο διάσημο Ραλι Ντακάρ

Tatra 57 Sportwagen  (1931)

Το πρώτο από τα 20 αυτοκίνητα της σειράς Τ 57 οδηγήθηκαν από το εργοστάσιο, στο Σαλόνι της Πράγας το 1931. Κατασκευάστηκαν σε διάφορες παραλλαγές ως το 1948. Κινητήρας αερόψυκτος τετρακύλινδρος με ισχύ αρχικά 18 ίππους και αργότερα 25 ίππους. Βάρος μόνο 980 κιλά,ταχύτητα 90 χλμ/ώρα και κατανάλωση 10 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα.

Sportwagen Tatra 75 (1935)

H σειρά Τ-75 ανήκε στις πιο επιτυχημένες πριν από το Β΄Π.Π. Από το 1933 μέχρι το 1942 πουλήθηκαν 4.500 αυτοκίνητα. Στα πιο αντιπροσωπευτικά της σειρά ανήκει η εικονιζόμενη σπορ έκδοση. Αυτά κατασκευάστηκαν μόνο μετά από παραγγελία και είχαν υδρόψυκτο τετρακύλινδρο κινητήρα, 1.688 κ.εκ.,μεγάλη διάρκεια ζωής και αξιοπιστία. Το αυτοκίνητο είχε υδραυλικά φρένα στους τέσσερις τροχούς. Ταχύτητα 100 χλμ/ώρα.

Tatra T 603 (1957)

Το ‘Tatra 603′ ήταν μια λιμουζίνα που τη χρησιμοποίησαν κυρίως πολιτικοί η ‘υψηλή κοινωνία’ και μεγαλοστελέχη εταιρειών. Το 603  ήταν εξ ολοκλήρου χειροποίητο, ενώ από τη γραμμή παραγωγής ‘έφυγαν’ 20.422 αυτοκίνητα.  Ο κινητήρας του ήταν οκτακύλινδρος V8 αερόψυκτος 2.545κ.εκ .

Turingwagen Tatra 26/30 (1931)

Το όχημα αυτό ήταν προορισμένο για μακρινά ταξίδια,διέθετε δύο ανταλλακτικούς τροχούς και σκεπή που επέτρεπε τα ταξίδια για κάθε καιρό. Αερόψυκτος τετρακύλινδρος κινητήρας με ισχύ 24 ίππους. Άκαμπτος εμπρός άξονας, ανεξάρτητοι πίσω τροχοί με αιωρούμενα ημιαξόνια.

Tatra T77 (1938)

To  Tatra T77 ήταν η πρώτη προσπάθεια για ένα πραγματικά αεροδυναμικό αυτοκίνητο. Κατασκευάστηκε από το Hans Ledwinka και τον  Paul Jaray  αεροδυναμιστή  μηχανικό διακεκριμένος και στα Zeppelin. Ο κινητήρας του ήταν V8  χωρητικότητας 3,4 λίτρων και 75 ίππων. Διέθετε προηγμένη τεχνολογία, όπως βαλβίδες επικεφαλής, ημισφαιρικό θαλάμους καύσης, ξηρό κάρτερ, πλήρως ανεξάρτητη ανάρτηση, πίσω άξονα ταλάντευσης. Η εκτεταμένη χρήση ελαφρών μετάλλων όπως το μαγνήσιο,για κινητήρα, μετάδοση, ανάρτηση και της αεροδυναμικής του αμαξώματος, έκανε το Τ 77 να έχει τελική ταχύτητα πάνω από 150 χλμ/ώρα με συντελεστή οπισθέλκουσας 0.212!

Tatra 600 (1946)

To Tatra 600  το 2010 στην Μεγάλη Βρετανία ψηφίστηκε από το κοινό ως το καλύτερο αυτοκίνητο της δεκαετίας του 1940,αποσπώντας έτσι το τίτλο ‘Classic Car of the Year’ .Κινητήρας αερόψυκτος επίπεδος τετρακύλινδρος 1.952 κ.εκ. Συνολικά μέχρι το 1952 που σταμάτησε η παραγωγή του κατασκευάστηκαν 6.342 αντίτυπα.

Tatra 70 Limousine (1931)

Κινητήρας υδρόψυκτος εξακύλινδρος, ισχύς 70 ίπποι. Υδραυλικά φρένα διπλού κυκλώματος.Ταχύτητα 130 χιλιόμετρα. Πολύ καλός εξοπλισμός κια άριστη ποιότητα κατασκευής. Παραγωγή κατόπιν παραγγελίας.

Tatra 11  Landaulett Taxi (1925)

Μια από τις παραλλαγές της σειράς Τ 11. Αμάξωμα κλειστό που ανοίγει η οροφή μόνο  για τους επιβάτες με διαχωριστικό τζάμι για τον οδηγό.

Γράψτε το σχόλιό σας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία και το μήνυμά σας:
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικα.

Σχόλια με υβριστικό, απειλητικό, ρατσιστικό ή άλλο περιεχόμενο που η συντακτική ομάδα κρίνει πως δεν προσφέρουν στο γόνιμο διάλογο, δεν θα δημοσιεύονται. Παρακαλούμε να αποφεύγετε τα greeklish.